Répondre

Logboek bijhouden

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
janbos
male
Messages : 4
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Logboek bijhouden

Message par janbos »

Beste mensen,
Ik ben al behoorlijk lang bezig met stamboomonderzoek. Daarvoor maak ik gebruik van het programma Aldfaer. Publiceren doe ik in Geneanet.
Inmiddels bestaat de database uit zo'n 4600 personen en bijna dagelijks ben ik bezig met deze stamboom.
Aldfaer in combinatie met Geneanet werkt best wel goed.
Mijn grote probleem waar ik steeds weer tegenaan loop, is dat ik niet goed weet hoe ik een logboek bijhoud met de handelingen die ik verricht. Hoe ik wat of wie heb opgezocht dan wel dat ik bij houd waar ik mijn zoektocht heb beëindigd en waar ik dus de volgende keer weer verder zal gaan.
Ik ben bijna zeker dat hier veel meer mensen, die serieus met stamboomonderzoek bezig zijn, hier tegenaan lopen, met als gevolg dat een bepaalde zoektocht halverwege wordt afgebroken of dat een zoektocht die men een jaar geleden al eens ondernam nu wordt herhaald.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hiervoor een oplossing hebben gevonden.
Ik zie met belangstelling reacties tegemoet.

Jan Bos
jvankeymeulen
jvankeymeulen
Messages : 63
Bij andere opties staat 'Geschiedenis van wijzigingen' en dan kan je dus nagaan, wat je gewijzigd hebt en wanneer. Wat betreft hoe je bepaalde info gevonden hebt, schrijf dat bij je bronnen.
janbos
male
Messages : 4
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Re: Logboek bijhouden

Message par janbos »

Bedankt voor uw reactie. En uw suggestie ziet er veelbelovend uit. Maar helaas kan ik de optie 'Geschiedenis van wijzigingen' niet vinden.
Wilt u nog een keer de moeite nemen om mij de weg daarin te wijzen?
Bij voorbaat dank.
edwardn
edwardn
Messages : 1561
Saisie : Standard
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Re: Logboek bijhouden

Message par edwardn »

Jan,

Op uw stamboompagina klikken op uw naam (naast het huisje/home icoon).
Dan helemaal rechts 'andere opties' / 'geschiedenis van de wijzigingen'.

Mvg,

Edward
janbos
male
Messages : 4
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Re: Logboek bijhouden

Message par janbos »

Edward,
Bedankt. Weer wat geleerd: de meeste van de opties kende ik niet. En zeker de ingang via de stamboomtitel kende ik niet.
Met de door u genoemde oplossing kom ik echter niet veel verder, omdat ik het primaire opzoekwerk en invoeren doe met Aldfaer. Zodra ik de gegevens exporteer naar Geneanet ben ik al weer een stukje verder.
Ik zou zoiets willen zien in Aldfaer. Maar dar heb ik niet zoiets gevonden.
Maar ik ga door met mijn zoektocht.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messages : 2598
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Je vraag verplaatst naar ons forum : "Geneanet, technische vragen"
waar men misschien een oplossing heeft voor wie invoert via Aldfaer (ik niet).
mvg, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10866

Re: Logboek bijhouden

Message par wimdeckers »

Ik heb Uw probleem eens door gelezen, en er zijn wat simpele oplossingen voor op Geneanet, maar ook in een wellicht enigszins aangepaste manier van werken en invoeren.

Allereerst heeft U het over 'hoe en waar en wie' U heeft opgezocht. Dat is eenvoudig te regelen door altijd de bronnen te vermelden in de daar voor bestemde velden.

Voer ook geen personen in wanneer U de data zelf niet heeft gecontroleerd in (online)archieven. Men dnekt dat achteraf dan wel een eertje te kunnen gaan doen, maar weet dan vervolgens niet meer wie nu wel en wie nu niet met zekerheid klopt.

Op Geneanet treft U tevens een optie aan waarmee U kunt zien bij welke voorouders van een persoon U nog data mist, en of voorouders mist. Als U op een profiel van een persoon staat, dan even klikken op 'Afdrukken', en vervolgens kiezen voor 'Voorouders' en 'Check'. Daar dan even de verschillende opties uitproberen.

Als U inlogt, dan verschijnen midden op het scherm de personen die U als laatste heeft ingevoerd of bekeken. Dat kan een hulpje zijn op het moment dat U meerdere personen achter elkaar invoert, maar daar even een dag pauze in neemt.

Als Premiumlid heeft U tevens de mogelijkheid om alle personen in Uw stamboom op te nemen in de automatische meldingen. Dat wat U dan nog zou moeten vinden, wordt dan wellicht al gevonden door een andere gebruiker. Ook hier : nimmer data overnemen zonder eigen controle.

Dan als laatste : werken in twee programma's. Daarbij is het de beste methode om slechts in één van de programma's de aanvullingen en correcties in te brengen, en die eens in de zoveel tijd in één keer middels een gedcom over te zetten.
Daarmee voorkomt U dat U data overschrijft welke niet in de te importeren gedcom staat.
Répondre

Revenir à « Geneanet : technische vragen »