Répondre

Kinderen vinden

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
mdemol
female
Messages : 43
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Kinderen vinden

Message par mdemol »

Er wordt gezegd dat als je vastloopt, je eens bij de andere kinderen van je voorouder moet zoeken naar meer informatie. Maar ... hoe vind ik die kinderen ? In de overlijdensakte staan die niet. Misschien in bevolkinstellingen ? Maar hoe geraak ik daar dan weer aan ?
Ter info : ik woon in België dus graag Belgische info : )
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messages : 2598
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Een te algemene vraag om een pasklaar antwoord te kunnen geven, want hangt af
- van de tijd (de Parochieregisters of de Burgerlijke Stand vanaf eind 18de eeuw),
- de streek of provincie (enkel Vlaams Brabant?) en
- extra secundaire bronnen die al dan niet online staan.
Zo vind je in 17de en 18de eeuwse Weesregisters e.a. de samenstelling van een gezin.

Ik veronderstel dat je al werkt met search.arch.be?
Zo niet, zie hun homepage : https://search.arch.be/nl/ (zie eventueel het infofilmpje + gratis inloggen)
en vandaar naar de Parochieregisters of de Burgerlijke stand > provincie > stad of dorp > indexen > aktes.

Overloop ook eens ons forum met allerlei 'secundaire' bronnen :
https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=6 (bladeren via cijfertjes rechtsboven).

Graag dus wat extra info om je verder de weg te kunnen wijzen. mvg, Greta
dclaessens
dclaessens
Messages : 490
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Het idee erachter is dat het opzoeken van alle leden van een gezin info kan geven die niet gevonden zou worden indien alleen de akten van de directe voorouder gebruikt worden. De namen van alle getuigen die optreden bij de geboorte van alle kinderen in het gezin kunnen sterke aanwijzingen geven over bvb. de waarschijnlijke grootouders.

Indien de pastoor van een parochie de gewoonte heeft van altijd de geboorte- of woonplaats van bruid en bruidegom te vermelden, maar de onderpastoor niet, dan heb je pech als je directe voorouder door deze laatste gehuwd werd. Met het huwelijk van een broer of zuster heb je mogelijk meer geluk.
Broers en zusters van iemand vind je in de indexen van de parochie/gemeente waar je al een geboorte vond.
Voor huwelijken ligt het anders: in principe ging de bruidegom trouwen in de parochie vd bruid, maar uitzonderingen komen voor.

mvg - Dirk
mdemol
female
Messages : 43
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Re: Kinderen vinden

Message par mdemol »

Bedoel je in de indexen mensen met dezelfde achternaam zoeken en dan in de akten gaan kijken of ze inderdaad familie zijn ? Ik veronderstel dat als de indexen niet op arch.search.be staan, ik die toch kan vinden in de grote centra zoals Gent voor Oost-Vlaanderen ?
mdemol
female
Messages : 43
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Re: Kinderen vinden

Message par mdemol »

Ik zoek bvb. al de familie van mijn vader. Hij had 1 oudere zus en 1 oudere broer (ik hoorde pas vorig jaar toevallig van diens bestaan !). In 1915 hertrouwde zijn moeder als weduwe met een weduwnaar die ? kinderen had. Samen kregen zij ook nog een aantal kinderen (zeker 4). Noch mijn vader (geboren in 1909), noch het jongste kind (geboren in 1922) wisten met hoeveel ze juist waren en van 1 van de kinderen (het jong gestorven Treseke) weten we zelfs niet of het een half- of een stiefzus is of wanneer ze geboren/gestorven is.
De familie woonde in Lebbeke (Oost-Vlaanderen).
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messages : 2598
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Als het om recente(re) personen gaat, dan eens zoeken via overlijdensberichten of bidprentjes :
hier bij Geneanet (via 'projecten' in bovenbalk) en in zoveel andere collecties, zie ons forumtopic :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=81577&t=526156 (blz.2 via cijfertje 2 rechtsboven of ,-onder) met verschillende tips & linkjes.
Maar als je voorlopig nergens iets vindt, dan kan je naar de gemeente gaan waar je familieleden zijn geboren en / of trouwden of overleden
(heb het zelf moeten doen langs vaderskant). Als nazaat heb je recht tot inzage.
Voor een welbepaald persoon kan je beter een vraag stellen op het forum : 'genealogische opzoekingen'
(doch voor recente data lukt dat niet altijd), zie : https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=5499
mvg, Greta
Répondre

Revenir à « Genealogisch Praatcafé »