Répondre

Zoekresultaat automatisch aanvullen na controle

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
stamboomjoyce
female
Messages : 4
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Hallo,

Is het (nog) niet mogelijk om de zoekresultaten bij vergelijken van mijn stamboom na controle automatisch te laten aanvullen?
Dan zou mijn stamboom vele malen sneller kunnen groeien.

Vriendelijke groet
Joyce
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messages : 2602
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Nee, het is niet mogelijk en zal ook niet mogelijk worden om andermans gegevens zomaar automatisch over te nemen.
Genealogie is geen kwestie van snel snel een mega stamboom bijeen te sprokkelen,
maar van stapsgewijs familietakken op te sporen via de aktes;
daar beleef je overigens het meest voldoening aan en dat brengt je veel dichter bij je diverse familietakken
die a.h.w. tot leven komen - met in 't beste geval ontdekking van extra bronnen.

Anderzijds is het wel een basisprincipe van Geneanet om gemeenschappelijke voorouders of familietakken
met elkaar te kunnen delen - heb zo zelf al vele 'wegwijzertjes' ontdekt, maar die moeten gecheckt worden,
- wat je al deed, dacht ik? Immers, fouten verspreiden zich zoals een virus.
En,... wat heb je aan een stamboom met fouten?

Je kan wel een berichtje sturen naar de eigenaar van de stamboom met wie je gemeenschappelijke voorouders deelt
en vragen of hij - als hij dat al wil of kan - een gedcom naar je toestuurt, maar ook dan die gegevens nazien op fouten.

mvg, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10941
U kunt overigens het '(nog)' gewoon weglaten, want er zijn ook geen plannen voor zo'n zogenaamd handige functie, die alleen maar een groter risico mee brengt op fouten in stambomen.
stamboomjoyce
female
Messages : 4
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Hoi Greta,
vandaar ook met de opmerking: 'na controle' :-)

Ik schiet wel een heel eind op inderdaad, maar nog niet volledig onderbouwd. Wat ik uiteraard wel nog eens wil bereiken :-D
Voor mij zit het leuke in het checken van de gegevens en eventuele bronverwijzingen ed. maar niet in het overtypen van de gegevens zelf..... ;-)

Vandaar mijn vraag

Groeten,
Joyce
stamboomjoyce
female
Messages : 4
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Het is natuurlijk ook zo dat zoveel velden overtypen ook nogal foutgevoelig is. Het gebeurt mijzelf ook, ondanks zo nauwkeurig mogelijk werken...
Voor beide standpunten is iets te zeggen....
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10941
U zult wellicht 'na controle' pas data aan willen vullen, maar andere minder geduldige mensen doen dat niet, en plakken klakkeloos alles aan elkaar, met eventueel de gedachte later nog weleens te kijken of het klopt. Dat 'later' komt er meestal niet van.
Vrijwel maandelijks worden er op verzoek van gebruikers stambomen en accounts verwijderd, omdat die vol met fouten staan, en ze dus maar opnieuw begonnen zijn. Vaak bestanden met veel dubbele personen, hetgeen er op duidt dat er veelvuldig 'knip en plak'-functies werden gebruikt om even snel een stamboom in elkaar te flansen. Op een bepaald moment groeit het dan uit tot chaos en bestanden met hionderden mogelijke fouten.

Juist vanwege deze soort 'genealogen' heeft Geneanet dus niet zo'n zogenaamd handige functie.

Nu zou men kunnen denken dat een paar van die foutieve stambomen niet zo ernstig is, maar men moet daar wel bij bedenken dat die zelfde foutieve stambomen per abuis door andere gebruikers als leidraad kunnen worden gebruikt.
Om die reden staat er ook een waarschuwing in de lijst met zoekresultaten op het moment dat een stamboom veel mogelijke fouten bevat.

Geneanet beschermt haar gebruikers dus door juist niet zo'n zogenaamd handige functie te installeren, en door haar gebruikers op mogelijke fouten te wijzen.
Bi de handmatige invoer van een mogelijke fout wordt men op Geneanet ook gewaarschuwd. Die waarschuwingen in blauw dient men ook niet te negeren, want dan gaat het van kwaad tot erger.

Uw opmerking over typefouten : die zitten dus ook in andere stambomen, en worden bij even snel iets kunnen overnemen, ook vaak over het hoofd gezien.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10941
Mag ik u overigens wijzen op de mogelijke fouten die nu reeds in uw stamboom aanwezig zijn (?).

Die kunt u als Premiumgebruiker inzien door op het hoofdscherm (het scherm gelijk na inloggen) te klikken op het getal vóór 'Mogelijke fouten'.
Er volgt vervolgens een lijstje met namen met daarbij een korte omschrijving van de mogelijke fout. Door op de naam van de persoon te klikken komt u op zijn/haar profiel, en kunt u kijken wat er gaande is.
stamboomjoyce
female
Messages : 4
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre
Bedankt, mij bekend inderdaad!
Langzaam maar zeker aan het wegwerken....
Gr
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10941
Mooi, bedankt daarvoor, want andere gebruikers zouden die data anders per abuis als leidraad kunnen gebruiken.
Répondre

Revenir à « Geneanet : technische vragen »