Répondre

geen vast sosa-nummer

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
krisvr
female
Messages : 508
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre
Hallo

Tijdens het corresponderen met een genealid constateerde ik dat een tabel, gegenereerd vanuit 'afdrukken' - 'voorouders' - 'tabel' een ander SOSA-nr. aan de personen geeft dan het nr. dat vermeld staat als ik dezelfde persoon oproep in geneanet.
Alle personen in de tabel kregen dus een nieuw nr., vertrekkend van de persoon van waaruit de tabel vertrok.

Concreet voorbeeld:
https://gw.geneanet.org/krisvr_w?lang=nl&p=arnoldus+conrardus&n=gonnissen&oc=0 is de URL van mijn startpersoon voor deze tabel,
hier staat SOSA 8 (acht).
In de tabel krijgt deze persoon SOSA 1 (één).
Zie ook twee screenshots.

Wat is de verklaring hiervoor? En wat is dan eigenlijk de functie van een SOSA-nr.?
Alvast bedankt voor het antwoord.

mvg
Kris
sosa1.JPG
sosa8.JPG
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10865
Een sosa-nummer geeft de positie weer van een persoon in een kwartierstaat. Daarbij wordt de telling gestart vanuit de bronpersoon.

Omdat u vanuit elke persoon in uw stamboom een kwartierstaat kunt afdrukken, verandert dus de sosa-nummering afhankelijk van de persoon die u als beginpunt van het overzicht instelde. Bij een afdruk vanaf een andere persoon dan de door u vast ingestelde bronpersoon, wordt geteld vanaf de persoon waarmee u uw overzicht begint. Die sosa-nummer is dan alleen voor het overzicht van belang, en u kunt daar dus niet op zoeken, want dan vindt u een andere persoon.

Het gebruik van sosa-nummers bij het corresponderen heeft dus meestal geen zin.

Dat heeft alleen zin als het om een voorouder gaat van de bronpersoon van uw stamboom, dus de persoon die als bronpersoon staat vermeld rechts op het hoofdscherm van Geneanet. voor die persoon staan de sosa-nummers van zijn/haar voorouders wel vast, en kunt u dus zoeken op sosa-nummers middels de zoekveldjes rechts in de banner.
krisvr
female
Messages : 508
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre
Dank voor het antwoord.
Ik heb weer wat bijgeleerd.

mvg
Kris
Répondre

Revenir à « Geneanet : technische vragen »