Répondre

Logica zoekopdrachten

guydece
male
Saisie : Standard
Voir son arbre
Hallo,
Ik heb nog steeds geen zicht op hoe een zoekopdracht werkt.
1. Worden aliassen van een naam (andere schrijfwijze van de naam) helemaal niet in rekening gebracht? Waartoe dienen die velden dan?
2. De spellingsvarianten geven ook gekke resultaten.
Zoek eens achtereenvolgens met volgende gegevens (met "bevat elk van de voornamen"):
naam voornamen naam partner
De Ceulaer Joanna Maria Rijmenant
De Ceulaer Joanna Maria Rijmenants
Ceuleers Joanna Maria Rijmenant
Ceuleers Joanna Maria Rijmenants
Ceulaers Joanna Maria Rijmenant
De resultaten zijn steeds verschillend en onvolledig.
Is dit normaal?
Mvg,
Guy

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Een alias is geen andere schrijfwijze van een naam, maar gewoon een andere naam die door iemand werd gebruikt naast zijn eigen naam. Meestal om meer duidelijk te verkrijgen om wie het ging, indien er meerdere personen met dezelfde namen waren.

Bij zoeken naar Ceuleers vindt U personen waarbij de tweede lettergreep een e-klank bevat, bij zoeken op Cuelaers is dat met een a-klank.

Ceuleer heeft ook andere vondsten dan Cueleers vanwege de s-klank op het einde.

U kunt als Premiumgebruiker overigens ook wildcards gebruiken in de namen : ? voor één letter, en * voor meerdere letters.

Als U zou zoeken op Ceulaer Johanna Maria met gebruikmaking van 'Bevat elk van deze voornamen', dan vindt U er 64. Zoekt U op de zelfde wijze naar Ceuleer Johanna Maria, dan vindt U er geen. Zoekt U op de zelfde wijze naar Ceul?er, dan vindt U er 65. Blijkbaar bestaat er nog een naam met op de plaats van het vraag teken een andere letter dan e of a.

Het aantal vondsten is dus afhankelijk van hoe U de zoekopdracht gebruikt, en van voor welke opties U kiest.

guydece
male
Voir son arbre

Naamvarianten

Message 22 septembre 2019, 10:43

Bedankt voor het snelle antwoord. Dat van de s-klank is alvast genoteerd.

Waarom staat er echter als uitleg bij het veld "Alias Naam" dat het om een "andere schrijfwijze van een naam" gaat (Gedcom tag SURN). Dit is natuurlijk niet hetzelfde als "Alias", dat begrijp ik wel.
Ik zou verwachten dat de zoekopdracht dus ook zou zoeken in die AliasNaam-velden.

Ik ontdek nu ook de optie "Openbare naam". Maar wat is daar de bedoeling van?

Laat ik mijn oorspronkelijke vraag nog anders formuleren:
Een persoon wordt geboren met naam A, wordt bij zijn huwelijk als B ingeschreven en overlijdt met de naam C. Hoe kan ik maken dat die persoon gevonden wordt met zowel A, B of C als zoekopdracht? Is het voldoende om zijn naam als A,B,C te schrijven?

Mvg,
Guy

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Een openbare naam is feitelijk iemands roepnaam. Soms is die gelijk aan de eventuele doopnaam, maar bij katholieken vrijwel zeker niet.
Een surname betreft de familienaam, dus de achternaam, niet de voornaam.

Iemand kan gedoopt zijn als Johannes, een openbare (roep-)naam Johan hebben maar in zijn omgeving ook bijvoorbeeld Jo of Hannes genoemd worden (alias) en soms zelf gebruiken. Dat laatste is dan meestal als er meerdere met die namen in zijn omgeving bestaan. Soms wordt er in die alias ook nog verwezen naar zijn vader, maar meestal gebeurt dat in een alias van de achternaam.

Uw voorbeeld ABC, daar kan ik geen eenvoudig antwoord op geven, maar ik verwijs U daarvoor terug naar het gebruik van wildcards in de namen bij een zoekopdracht.
Wilt U daarbij zowel Ceuleer als Ceuleers vinden, dan zoekt U op Ceuleer?. Wilt U tevens Ceulaer en Ceulaers vinden, dan maakt U er Ceul?er? van. Mocht U op een plaats in de naam op meerdere letters willen zoeken, dan plaats U op die plek een *.

guydece
male
Voir son arbre
Misschien was ik niet duidelijk genoeg in mijn vraag.

Ik heb het enkel over de familienaam - of achternaam, niet over de doopnaam. En daar speelt die SURName tag net mee.

Mijn onderliggende vraag is dus of een zoekopdracht ook in die SURName tags zoekt, want dan is het probleem opgelost en zal ik met een zoekopdracht Ceulaers ook een persoon met naam Ceuleers vinden als hij ook Ceulaers als SURN heeft.

Dan is het alsof er 2 personen zijn met dezelfde geboortedatum, ouders, etc. maar enkel met een andere achternaam.

Ik heb de indruk dat het nu zo niet werkt, en dat is dan een spijtige lacune.

Dat fonetische zoekopdrachten anderzijds een veel moeilijker probleem zijn en niet voor alle kunnen zorgen, begrijp ik best. Dan komen die wildcards van pas.

Mvg,
Guy

Répondre

Revenir à « Geneanet, technische vragen »