Répondre

Prive

kurt100
kurt100
Saisie : Standard
Voir son arbre

Prive

Message 06 septembre 2019, 19:39

Kan je een stamboom volledig prive zetten ?

alvast bedankt.

Kurt

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Re: Prive

Message 06 septembre 2019, 19:47

Met een Premiumaccount kan dat inderdaad, maar dan vallen sommige functies wel uit, zoals bijvoorbeeld 'Uw stamboom vergelijken', 'Automatische meldingen, en nog wat anderen.
Dus het is vaak minder handig dan het lijkt.

Beter om de account gewoon op privé in te stellen, zodat personen jonger dan 100 jaar niet zichtbaar zijn voor derden. De data van oudere personen zijn meestal gewoon terug te vinden in de (online-)archieven, dus waarom die verbergen (?).

kurt100
kurt100
Saisie : Standard
Voir son arbre

Message 06 septembre 2019, 20:19

Beste ,

Is het nuttig u stamboom nog in een ander programma te verwerken?
ik krijg hier van andere velen verschillende meningen over.

bedankt.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Message 06 septembre 2019, 21:22

Ik zou niet weten waarom het ook nog in een ander programma te verwerken, behalve vanwege dat sommige programma's ook zonder internetverbinding kunnen worden gebruikt.

Een groot nadeel van het gebruiken van meerdere programma's naast elkaar is dat men heel goed moet weten welke data in welk programma werden ingevoerd. Nu kan men wel alles in het ene programma invoeren, en dan steeds een complete gedcom overzetten, maar even snel een wijziging aanbrengen wordt dan al werken.
Ook kunnen foto's en documenten niet zonder meer van het ene naar het andere programma worden overgezet. Op Geneanet importeren is meestal geen probleem, omdat Geneanet daar een apart programmaatje voor heeft, maar andersom geeft geheid kans op problemen.

Regelmatig een backup van het bestand op Geneanet op de eigen computer plaatsen is verstandig, indien men geen premium heeft. Voor Premiumgebruikers maakt Geneanet immers automatisch backups, dus mocht er eens iets verkeerd gaan, dan kan daar een beroep op worden gedaan. Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat een aanvulling middels een gedcom niet als aanvulling wordt geïmporteerd, maar als vervanging van het hele bestand. Dan is de Premiumfunctie 'Backup' toch wel erg handig.

Ik voerde vorig jaar ook alles zowel op Geneanet in als in een offline programma. Ik ben daar op een bepaald moment mee gestopt, en voer alles alleen nog maar in op Geneanet zelf. Eigenlijk om twee hoofdredenen : het gemak om niet alles tweemaal in te hoeven of steeds middels een gedcom over te zetten, én, niet geheel onbelangrijk : de foutmeldingen die Geneanet geeft wanneer in te voeren data mogelijk fout zijn, of het lijstje met namen wanneer er al één of meerdere personen met de zelfde namen in het bestand aanwezig zijn ter voorkoming van dubbele personen, of de controle op het creëren van lussen in het bestand, en zo meer...
Voor wat betreft die lussen : die kom ik nog regelmatig tegen in de diverse bestanden. Die kunnen alleen middels de import van een gedcom op Geneanet geplaatst worden. Het systeem van Geneanet staat dat niet toe, maar sommige offline programma's blijkbaar wel.

Er zijn eigenlijk te veel voors en tegens om ze allemaal te kunnen noemen, maar ik zou het gewoon eenvoudig, en dus bij één programma houden. En daarbij, tegenwoordig is er op elke hoek van de straat wel verbinding met internet te maken.

Répondre

Revenir à « Geneanet, technische vragen »