Répondre

Schending Privacy?

Niet voor technische vragen en vragen over de werking van het programma.
liesvdbroeck
female
Messages : 1
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Schending Privacy?

Message par liesvdbroeck »

Mag iemand zo maar gegevens online zetten die minder dan 100 geleden zijn en gaan over nog levende personen? Terwijl dit overeengekomen was niet te doen???
fluffy82
male
Messages : 274
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre

Re : Schending Privacy?

Message par fluffy82 »

Als het over levende personen gaat mag dat absoluut niet.
Als het over overledenen gaat, zelfs al dateert het overlijden pas sinds gisteren, is er wettelijk gezien geen probleem.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10862
Als het om levenden gaat mag het, mits zij iemand daarvoor persoonlijk toestemming hebben gegeven.
Dat wil overigens dan niet gelijk zeggen dat iedereen dan ook maar zomaar even die gegevens mag publiceren zonder daar zelf persoonlijk toestemming voor te hebben gehad.
Theoretisch kan ik mijn eigen persoonlijke gegevens dus gewoon publiceren en het anderen verbieden  :D !
kapedi
female
Messages : 6
Saisie : Geneweb
Navigation : Fiche
Voir son arbre

Re : Schending Privacy?

Message par kapedi »

Ik ben nog benieuwd of alle gegevens van de levende automatisch worden afgeschermd of dat ik dat zelf moet doen bij instellingen en waar kan ik het wijzigen dat alleen overleden personen zichtbaar zijn.

Bedankt
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10862
Nog levende personen in Uw stamboom kunt U afschermen. U gaat via ""Stamboom" naar  "Uw stamboom" en plaatst Uw cursor op "Menu" rechts op de tweede balk van boven. Vervolgens kiest U daar onder "Bewerken" voor "Instellingen". In het menu kiest U daar voor "Instellingen" en vervolgens voor "Privacy".
Bijgevoegd scherm verschijnt, alwaar U een en ander op kunt instellen.

Overigens dient U dan ook te letten op wat er op de persoonsfiches staat ingesteld voor zo'n persoon. Die instelling overruled namelijk deze algemene instelling.
Pièces jointes
Levende personen privacy.JPG
evandroemme
evandroemme
Messages : 6
Saisie : Standard
Navigation : Arbre
Voir son arbre

Re: Schending Privacy?

Message par evandroemme »

Beste moderator,

Kreeg vandaag een kwaaie mail van één van mijn neven gedateerd 18 sept, dat ik tijd heb tot volgende week woensdag om al de persoonlijke gegevens over hem, zijn echtgenote en zijn kinderen permanent te verwijderen v/d site of minstens als verborgen personen aan te duiden.

Als het er volgende week woensdag nog op staat, neemt hij contact op met de moderator van de site! Hou je maar vast !

Ik heb geprobeerd om hem af te schermen maar ik vind het woord 'Menu' niet terug. Volgens u rechts op de 2e balk vanboven?
Kan u mij hierbij helpen?

Eliane Vandroemme
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messages : 10862

Re: Schending Privacy?

Message par wimdeckers »

U klikt eerst op 'Stamboom' in de menubalk, en vervolgens op 'Instellingen'. U komt dan op het scherm voor de instellingen van de privacy.
Daar klikt U op het tabje 'Verborgen personen'. Op het volgende schermpje kunt U dan de permanent te verbergen personen toevoegen aan een lijst. Personen die aan die lijst worden toegevoegd zullen voor derden niet meer zichtbaar zijn en/of worden, zolang U ze niet van die lijst verwijderd. Zelfs niet na de eventuele import van een nieuwe gedcom.

Bij contact met de moderator gebeurt er niets vervelends, maar wordt het privacyprobleem gewoon netjes opgelost. Maar wel pas nadat de klager eerst zelf contact heeft gehad met de publicist van de data, omdat Geneanet zelf op generlei wijze kan controleren of er ooit toestemming werd gegeven voor de publicatie van de data. Pas als de gebruiker halsstarrig blijft weigeren om de wet te volgen, of al tijden niet inlogde, kan en zal Geneanet zelf ingrijpen.

In dit geval dus niet nodig, want U kunt nu het 'probleem verhelpen ;) .
Répondre

Revenir à « Vragen over accounts en Premium »